zondag 8 november 2015

Patroon muts met koptelefoon haken

Een muts voor mijn zoon (4jaar). 
Het is een muts met een koptelefoon eraan vast geworden.


Ik gebruikte deze site als hulpbron. Hier staan er handige maten vermeld. Om na meten of je nog goed zit is het heel handig. Natuurlijk blijft het passen op het hoofd zelf het beste (vind ik).

Ik zal het patroon beschrijven zoals ik deze heb gemaakt. 
Ik gebruikte haaknaald 4 voor de muts en de koptelefoon-band. Haaknaald 2,5 heb ik gebruikt voor de rondjes op de oren. Dit omdat ik verschillende diktes garen heb gebruikt. Helaas waren de wikkels al van mijn garen dus weer ik de dikte van de garen hier. Maar dit patroon samen met de maten van de link kan je een mooie passende muts haken:


Patroon:
Haak een magische ring van 12 stokjes in het groen.
Haak in alle steken 2 stokjes. (24)
Haak 2 stokjes in elke 2e steek. (36)
Haak 2 stokjes in elke 6e steek (42)
Haak 2 stokjes in elke 7e steek (48)
Haak 2 stokjes in elke 8e steek (54)
Haak 2 stokjes in elke 9e steek (60)
Haak 2 stokjes in elke 20e steek (63)
7 toeren : Haak 63 stokjes (je kan hier steeds wisselen van kleur)
4 toeren: Haak reliëf stokjes

Koptelefoon:
Ik gebruikte katia garen en haaknaald 2,5.
Haak een magische ring van 6 in het oranje
Haak in elke steek 2v
Haak in elke 2e steek 2v
Haak in elke 3e steek 2v
Haak in elke 4e steek 2 stokjes (je haakt geen v meer maar stokjes)
Haak in elke 5e steek 2 stokjes
Haak in elke 6e steek 2 stokjes

Haak dit rondje 4x.
Leg 2 rondjes op elkaar en haak deze samen vast met bruin. Ik gebruikte dikker garen en haaknaald 4: 63v.

Band:
38l + 1 keerlosse
5 toeren 38 v + 1kl

Pas tijdens het haken of het goed past. Als je verschillende diktes garen gebruikt dan kan het zijn dat je meer of minder steken nodig hebt. 

Naai als laatste de koptelefoon op de muts! 



Veel haakplezier en ik hoop dat jullie kleintjes er net zo blij mee zijn als mijn zoon!





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen