zaterdag 23 januari 2016

Tutorial wanten naaien

Het is buiten weer koud geworden dus werd het tijd voor handschoenen. 

Nu wilde mijn dochter (2 jaar) geen  handschoenen aan. Haar handen blijven er te koud in. 
Tijd voor mama om in actie te komen achter de naaimachine. We hebben samen nieuwe handschoenen voor haar gemaakt (gevoerd!) 

Hoe hebben we de handschoenen gemaakt?
Hier volgt een tutorial!


Trek de hand over op papier. Zorg dat je hem ruim overtrekt!
Nu heb je het patroon.


Knip het patroon uit op de voering stof. Leg de stof dubbel. 


En nu achter de naaimachine! Stik de handschoen rond en werk de randen af met een lockmachine of de zigzag steek op de naaimachine.


Knip de handschoen ook uit de buitenkant stof. Leg ook deze stof dubbel. 


Stik ook deze rond en werk hem af. Draai de buitenhandschoen op met de goede kant van de stof naar buiten. 


Schuif de binnenhandschoen in de buitenhandschoen. 


Knip een stuk boordband uit. De lengte bepaal je zelf. Deze vouw je later dubbel. Ik heb hem iets smaller dan de handschoen gemaakt zodat hij strakker om de arm zit. 
Vouw met de goede kanten naar binnen de boordband dubbel en naai de zijkant dicht. 


Vouw nu de boordband dubbel met de mooie kant naar buiten. 


Leg de band om de handschoen en naai dit vast.


En als laatste maak je de tweede handschoen ook!


Nu kunnen we weer lekker elke dag op de fiets!!!

3 opmerkingen:

  1. Ik maakte laatst ook twee paar, met een gratis patroon, maar tekenen is natuurlijk net zo goed inderdaad, minstens zo goed op maat zou ik denken. Na het naaien van de voering vreesde ik echter dat de duim te smal was voor twee lagen (ik ging ook voor een lekkere dikke) en naaide dus maar gewoon twee paar in plaats van 1 gevoerde. Dochter lief vond het echter ideaal, twee over elkaar kan prima namelijk dus nu is het een soort twee seizoenen handschoen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk! Ga ik misschien toch ook nog proberen, want handschoenen worden hier elke avond vuil terug mee naar huis genomen van het door de plassen zwieren enzo...

    BeantwoordenVerwijderen