zaterdag 22 februari 2014

Donderdag naaitip dag! Biaisband

Wat is er nou leuker dan je eigen biaisband maken met je favoriete stofje?!
Hieronder kan je lezen hoe je dit doet. 
Zoek je favo stofje op en verander het in Biaisband!

Stap 1: Zoek je stof en strijk het goed plat. 

Stap 2: Vouw het diagonaal en strijk dit plak. Je gaat diagonale stroken knippen. (schuin van draad)
Op deze manier wordt de stof een beetje rekbaar.

Stap 3: Teken stroken af van 3,5 cm. Je kan de stroken zo lang maken als je zelf wilt. 


Stap 4: Knip de stroken

Stap 5: Leg de stroken haaks op elkaar. Speld dit vast en stik de potloodstreep.

Stap 6: Knip het stof af langs de stiklijn.

Stap 7: Vouw de naad open en strijk dit.

Stap 8: Deze stap kan op verschillende manieren. Je kan namelijk de biaisband afmaken met dit apparaatje. Maar omdat ik het graag helemaal zelf wilde maken kan het ook op de volgende manier gemaakt worden. 
Pak een speld en een liniaal. Steek de speld als volgt in de hoes van je strijkplank. Zorg dat de afstand ertussen 2 cm is. 

Stap 9: Pak je band erbij stop dit op deze manier onder de speld. 

Stap 10: Trek langzaam de band aan en strijk dit gelijk plat. Let op: ga niet te snel en begeleid hem goed. Oefening baart kunst.

Stap 11: Je biaisband is nu klaar. Ik vind het erg fijn als het al dubbel gestreken is om verder te kunnen verwerken. 


En zo komen de lege klosjes toch weer van pas!

Ik hoop dat het helemaal duidelijk is voor jullie en veel plezier van jullie eigen persoonlijke biaisband!!!


5 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke en duidelijke tip! Ga het zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da's nog eens een duidelijke uitleg zie! En ik heb zo'n speciaal machientje dat ik nog nooit gebruikte omdat ik het knippen en aan mekaar naaien nog niet door had! Maar hopla nu gaan we nogal eens wat meterkes biaisband kunnen maken!!!
    Merciekes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Duidelijke, bruikbare tip! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen